شرح تفصیلی و سرفصل کارگاه های تخصصی مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا جهت استحضار علاقمندان به شرح زیر می باشد
عنوان کارگاه ها
مشخصات کلی دوره:
اطلاعات اجرایی دوره | ||||
عنوان | مدت به ساعت | تاریخ | نام مسئول برگزاری | محل و برگزاری |
جنبه های روان شناختی – پزشکی بیماری های سیستم عصبی(پروتکل تشخیص و درمان) | 8 ساعت | با هماهنگی شرکت کنندگان | دکتر سعید ملیحی الذاکرینی | مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا |
اهداف آموزشی:
شناخت وضعیت های سیستم عصبی |
آشنایی با روندهای تشخیصی پزشکی و روان شناختی در بیماری های سیستم عصبی |
آشنایی با درمان های پزشکی و روان شناختی بیماری های سیستم عصبی |
سرفصل مطالب دوره:
وضيعت هاي سيستم عصبی ساختار طبيعي و كاركرد طناب نخاعي و سيستم عصبی محيطي طناب نخاعي سيستم عصبی محيطي سيستم عصبی خودکار به دو زیر سیستم تقسیم می شود: 1- سیستم اعصاب سمپاتیک و 2- سیستم اعصاب پاراسمپاتیک. وضعیت هایی که بر طناب نخاعی تاثیر می گذارند : آسیب های طناب نخاعی تظاهرات آسیب طناب نخاعی آسیبهای طناب نخاعی در سطح گردنی(C1 تاC8 ) آسیبهای طناب نخاعی در سطح قفسه سینه ای ( T1 تاT12 ) آسیب های طناب نخاعی درسطح کمری (L1 تاL5 ) آسیب های طناب نخاعی درسطح خاجی (S1 تاS4 ) درمان و مدیریت آسیب طناب نخاعی درمان بعد حاد و توانبخشی عوارض بالقوه همراه شده با آسیب های طناب نخاعی علایم تغيير يافته بیماری زخمهای فشاری ( زخمهای بستر) عوارض روده و مجاری ادراری انقباضات اسپاسیته استئوپروزیز(پوکی استخوان) مشکلات قلبی و تنفسی دیس رفلکسی اتونومیک سایر عوارض عصب شناختی بد کارکردی جنسی مسائل رواني اجتماعی در آسیب طناب نخاعی مسائل شغلی در آسیب طناب نخاعی اسپاینا بیفیدا انواع اسپاینا بیفیدا تظاهرات اسپاینابيفيدا درمان و مدیریت اسپانیا بیفیدا مسانل روانی اجتماعی در اسپاینا بیفیدا مسائل شغلی در اسپاینا بیفیدا فلج اطفال و سندرم بعد از فلج تظاهرات فلج اطفال تظاهرات سندرم بعد از فلج اطفال تشخیص فلج اطفال و سندرم بعد از فلج اطفال درمان و مدیریت سندرم بعد از فلج اطفال مسائل روانی اجتماعی سندرم بعد از فلج اطفال مسائل شغلی در سندرم بعد از فلج اطفال وضعیت های عصبی – عضلانی بیماری پارکینسون تظاهرات بیماری پارکینسون تشخیص بیماری پارکينسون درمان و مدیریت بیماری پارکینسون مسائل روانی اجتماعی در بیماری پارکیسون مسائل شغلی در بیماری پارکیسون بیماری هانتینگتون یا کره ها نتینگتون تظاهرات بیماری هانتینگون تشخیص بیماری هانتینگتون درمان و مدیریت بیماری هانتینگتون مسائل روانی اجتماعی در بیماری هانتینگتون مسائل شغلی در بیماری هانتینگتون اسکلروز آمیوتروفیک جانبی تظاهرات اسکلروز آمیوتروفیک جانبی تشخیص اسکلروز آمیوتروفیک جانبی درمان و مدیریت اسکلروز آمیوتروفیک جانبی مسائل روانی اجتماعی در اسکلروز آمیوتروفیک جانبی مسائل شغلی در اسکلروز آمیوتروفیک جانبی سندرم گلین باره تظاهرات سندرم گلین باره تشخیص سندرم گلین باره درمان و مدیریت سندرم گلین باره مسائل روانی اجتماعی در سندرم گلین باره مسائل شغلی در سندرم گلین باره میاستنی گراویس دیستروفی عضلانی سایر وضعیت های سیستم عصبی مالتیپل اسکلروزیس (MS ) تظاهرات مالتیپل اسکلروزیس (MS ) درمان و مدیریت مالتیپل اسکلروزیس (MS ) پی آمدهای روانی اجتماعی در مالتیپل اسکلروزیس (MS ) پیامدهای شغلی مالتیپل اسکلروزیس (MS ) آپنه خواب مرکزی حمله خواب بيماري ليم فلج بل روشهای تشخیصی در وضعیت های طناب نخاعی ، عصب عضلانی و سیستم عصبی محیطی پرتونگاری ستون فقرات (راديو گرافي) الکترومیوگرافی ومطالعات سرعت انتقال عصب پیامدهای کلی دربیماریهای سیستم عصبی مسائل روانی اجتماعی در وضعيت هاي سیستم عصبی مسائل روانشناختي مسائل سبك زندگی مسائل اجتماعی مسائل شغلی در وضعيت هاي سیستم عصبی مطالعات موردی مورد1 مورد 2 |
منابع :
Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com) |
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier |
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در سرفصل دوره |
مشخصات کلی دوره:
اطلاعات اجرایی دوره | ||||
عنوان | مدت به ساعت | تاریخ | نام مسئول برگزاری | محل برگزاری |
جنبه های روانپزشکی اختلالات دستگاه اعصاب(پروتکل تشخیص و درمان) | 8 ساعت | دکتر سعید ملیحی الذاکرینی | مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا |
اهداف آموزشی:
شناخت دستگاه اعصاب و اختلالات مرتبط با آن |
تشخیص اختلالات دستگاه اعصاب |
درمان اختلالات دستگاه اعصاب |
سرفصل مطالب دوره:
اختلالات و بيماري هاي مختلف دستگاه اعصاب ساختار و کارکردهاي طبيعي دستگاه اعصاب 1- اعصاب مرکزي 2- اعصاب پيراموني سلولهاي عصبي دستگاه اعصاب مرکزي بیماری ها و حالات اثرگذار بر مغز ضايعات مغزي ناشي از ضربه و ساير ضايعات مغز سکته هاي مغزي ( حوادث عروقي مغز- CVA ) عفونتهاي دستگاه اعصاب مرکزي • مننژيت • انسفاليت ضايعات شديد مغزي انواع ضايعات شديد مغز • ضايعات باز يا نفوذ کننده به بافت دروني مغز • ضايعات بسته اندازه گيري شدت ضايعات مغزي • مقياس اغماي گلاسکو • مقياس کارکردهاي شناختي رانکو لوس آميگوس • مقياس درجه بندي کم تواني (معلوليت) سطوح ضايعات مغزي حالات مرتبط با ضايعات مغزي ضايعات نيمکره ي راست در مقابل ضايعات نيمکره ي چپ مغز ضايعات نيمکره ي چپ ضايعات نيمکره ي راست مغز پيامدهاي کارکردي ضايعات مغزي اثرات ضايعه ي مغزي بر ادراک و کنترل حرکت 1- حرکت ، هماهنگي حرکتي ، تعادل 2- تجسم فضايي 3- ادراک 4- ديدن و شنيدن 5- لمس ، چشايي و بويايي 6- خوردن و بلعيدن 7- پايداري و تداوم 8- کارکردهاي مربوط به ادرار و مدفوع حملات تشنجي پس از ضايعه ي مغزي عوارض ارتباطي ضايعات مغزي عوارض شناختي • حافظه • توجه و تمرکز • خودآگاهي • حلِّ مسئله و تصميم گيري • پردازش اطلاعات و شکل گيري مفهوم • قضاوت تغييرات شخصيتي و پاسخهاي عاطفي • تغييرات شخصيتي • خشم يا تحريک پذيري • ناپيروي از هنجارهاي اجتماعي • بي تفاوتي احساسي و افسردگي • ازدست دادن عزت نفس تغييرات شخصيتي خشم يا تحريک پذيري ناپيروي از هنجارهاي اجتماعي بي تفاوتي احساسي و افسردگي ازدست دادن عزت نفس درمان و مديريت ضايعات مغزي درمان اوليه درمان و توانبخشي پس از مرحله ي حاد بيماري ملاحضات عملکردي ضايعه ي مغزي ملاحضات اجتماعي در ضايعات مغزي مسائل مربوط به سبک زندگي بيماران مبتلا به ضايعه ي مغزي مشکلات شغلي بيماران مبتلا به ضايعه ي مغزي فلج مغزي علل فلج مغزي ويژگي هاي فلج مغزي طبقه بندي فلج مغزي عوارض مختلف فلج مغزي ملاحضات رواني اجتماعي در فلج مغزي مسائل شغلي در فلج مغزي صرع طبقه بندي حملات تشنجي صرع تعميم يافته با تشنج تونيک – کلونيک ( بزرگ ) صرع پنهان (کوچک) تشنج هاي نسبي صرع وضعي تشخيص صرع درمان و مديريت صرع ملاحضات رواني اجتماعي صرع ملاحضات شغلي در صرع روندهاي تشخيص اختلالات و بيماري هاي دستگاه اعصاب اشعه برداري از جمجمه ( اشعه ي ايکس ) موضع نگاري رايانه اي (سي تي اسکن و سي اي تي اسکن) تصوير برداري از طريق تشديد ميدان مغناطيسي (ام آر آي) تصوير برداري مغزي (تصويربرداري هسته اي از مغز) موضع نگاري از طريق انتشار ذرّات داراي بار مثبت (PET) آنژيو گرافي مغزي يا تصوير برداري از عروق مغزي موج نگاري مغزي آزمون هاي نوروپسيکولوژيک موضوعات رواني اجتماعي در اختلالات بيماري هاي مغز و اعصاب معرفي بيمار (بيمار اول) بيمار دوم |
منابع
Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com) |
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier |
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در سرفصل دوره |
مشخصات کلی دوره:
اطلاعات اجرایی دوره | ||||
عنوان | مدت به ساعت | تاریخ | نام مسئول برگزاری | محل برگزاری |
جنبه های روان شناختی – پزشکی بیماری های قلبی عروقی | 8ساعت | دکتر سعید ملیحی الذاکرینی | مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا |
اهداف آموزشی:
شناخت بیماری های سیستم قلبی عروقی |
آشنایی با روندهای تشخیصی پزشکی و روان شناختی در بیماری های سیستم قلبی عروقی |
آشنایی با درمان های پزشکی و روان شناختی بیماری های سیستم قلبی عروقی |
سرفصل مطالب دوره:
سيستم قلبي عروقي ساختمان و عملكرد طبيعي سيستم قلبي عروقي بيماريهاي قلبي عروقي آرتريواسكلروزيس (آترواسكلروزيس ) آنوريسم پريكارديت بيماري روماتيسم قلبي بيماري فشار خون موضوعات رواني اجتماعي در بيماري فشارخون بيماري سرخرگ كرونري : آنژين صدري و آنفاركتوس ميوكارد آنژين صدري آنفاركتوس ميوكارد موضوعات رواني اجتماعي در آنژين صدري و آنفاركتوس ميوكارد موضوعات شغلي در آنژين صدري و آنفاركتوس ميوكارد آريتمي قلبي درمان آريتمي دارو درماني پيس ميكر و دفيبريلاتور كاشتني موضوعات رواني اجتماعي در آريتمي موضوعات شغلي در آريتمي بيماريهاي دريچه قلب انواع بيماريهاي دريچه قلب درمان بيماريهاي دريچه قلب نارسايي احتقاني قلب درمان نارسايي احتقاني قلب موضوعات رواني اجتماعي در نارسايي احتقاني قلب موضوعات شغلي در نارسايي احتقاني قلب بيماريهاي عروق محيطي بيماري عروق محيطي آرتريواسكلروز ابليتران بيماري رينود وريدهاي واريسي موضوعات شغلي در بيماري عروق محيطي روشهاي تشخيصي در بيماريهاي قلبي عروقي روئنت ژنوگرافي قفسه سينه (اشعهX) الكتروكارديوگرافي مانيتور هولدر آزمون استرس قلبي آنژيوگرافي اكوكارديوگرافي تصويربرداري راديونوكلئيد كاتتريزاسيون قلبي درمانهاي معمول بيماريهاي قلبي و عروقي درمان طبي درمان جراحي آنژيوپلاستي و بايپس پيوند قلب رويههاي قبل از پيوند قلب رويههاي بعد از پيوند موضوعات شغلي در پيوند قلب نوتواني قلب • ارزشيابي پزشكي • تجويز فعاليت • آموزش • مشاوره موضوعات رواني اجتماعي در بيماريهاي قلبي عروقي موضوعات روانشناختي موضوعات سبك زندگي موضوعات اجتماعي موضوعات شغلي در بيماريهاي قلبي عروقي مطالعات موردي مورد اول مورد دوم |
منابع :
Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com)www.springer.com |
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier |
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در سرفصل دوره |
مشخصات دوره:
اطلاعات اجرایی دوره | ||||
عنوان | مدت به ساعت | تاریخ | نام مسئول برگزاری | محل برگزاری |
جنبه های روان شناختی – پزشکی بیماری های دستگاه تنفسی(پروتکل تشخیص و درمان) | 8ساعت | دکتر سعید ملیحی الذاکرینی | مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا |
اهداف دوره:
شناخت بیماری های دستگاه تنفسی |
آشنایی با روندهای تشخیصی پزشکی و روان شناختی در بیماری های تنفسی |
آشنایی با درمان های پزشکی و روان شناختی بیماری های تنفسی |
سرفصل مطالب دوره:
وضعیت های سیستم تنفسی ( ریوی ) ساختار طبیعی و کارکرد سیستم تنفسی وضعیت های سیستم تنفسی عفونتهای سیستم تنفسی عفونتهای راه هوایی فوقانی التهاب حلق، التهاب حنجره ( فارنژیت و لارنژیت ) پنومونی آزمایش تشخیصی برای پنومونی پیشگیری و درمان پنومونی مسائل شغلی در پنومونی سل (TB) تشخیص سل درمان سل مسائل روانی اجتماعی در سل مسائل شغلی در سل بیماری های مزمن ریه آسم درمان آسم مسائل روانی اجتماعی در آسم مسائل شغلی در آسم بیماری های مزمن انسدادی ریه ( COPD) بیماری های مزمن انسدادی ریه : برونشیت مزمن و آمفیزم تشخیص بیماری هاي مزمن انسدادی ریه (COPD ) درمان بیماری هاي مزمن انسدادی ریه ( COPD ) مداخلات جراحی در COPD مسائل روانی اجتماعی در COPD مسائل شغلی در COPD بیماری های شغلی ریه پنوموکونیوزیس ، آسبستوزیس ، سیلیکوزیس ، بریل ليوزیس ، بیس سینوزیس و آسم شغلی دیگر بیماری های که بر كارکرد تنفسی تأثیر می گذارند: بیماری ریوی محدود کننده برونشكتازي فيبروز كيستيك تشخیص فيبروز كيستيك درمان و مدیریت فيبروز كيستيك مسائل روانی اجتماعي در فيبروز كيستيك مسائل شغلی در فيبروز كيستيك آپنه درمان آپنه خواب مسائل شغلی در آپنه خواب آسیب های سینه روشهای تشخیصی برای بیماریهای دستگاه تنفسی پرتونگاری سینه ( رادیو گرافی ) برونکوسکوپی لارنگوسكوپي آنژيوگرافي ريوي آزمایشات كارکرد ریوی اسکن تهويه / پرفيوژن ( اسکن ريه ) درمان هاي عمومي برای بیماریهای تنفسی مسائل روانی اجتماعي دربیماری هاي دستگاه تنفسی مسائل روانی اجتماعي مسائل سبک زندگی مسائل اجتماعی مسائل شغلی در بیماریهای تنفسی مطالعات موردی مورد اول مورد دوم |
منابع:
Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com) |
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier |
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در سرفصل دوره |
مشخصات دوره:
اطلاعات اجرایی دوره | ||||
عنوان | مدت به ساعت | تاریخ | نام مسئول برگزاری | محل برگزاری |
جنبه های روان شناختی- پزشکی بیماری های غدد درون ریز(پروتکل تشخیص و درمان) | 8ساعت | دکتر سعید ملیحی الذاکرینی | مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا |
اهداف آموزشی:
شناخت بیماری های غدد درون ریز |
آشنایی با روندهای تشخیصی پزشکی و روان شناختی در بیماری های غدد درون ریز |
آشنایی با درمان های پزشکی و روان شناختی بیماری های غدد درون ریز |
سرفصل مطالب دوره:
اختلالات و بيماري هاي غدد درونريز بيماري هاي دستگاه درونريز پرکاري تيروئيد (بيماري گريوز يا تيروئيد سمّي ) تظاهرات پرکاري تيروئيد درمان و مديريت پرکاري تيروئيد کم کاري تيروئيد تظاهرات کم کاري تيروئيد درمان و مديريت کم کاري تيروئيد سندرم کوشينگ (پرکاري بخش قشري غدد آدرنال) تظاهرات سندرم کوشينگ درمان و مديريت سندرم کوشينگ بيماري اديسون (نارسايي آدرنوکورتيکال) تظاهرات باليني درمان و مديريت بيماري اديسون ديابت بي مزه تظاهرات باليني ديابت بي مزه درمان و مديريت ديابت بي مزه ديابت شيرين سازوکارهاي زيربناي (مکانيسم هاي) ديابت شيرين درمان ديابت شيرين ديابت نوع يک (ديابت شيرين وابسته به انسولين) ديابت نوع دوم (ديابت نابسته به انسولين ) اغماي ديابتي و شوک انسوليني عوارض ديابت شيرين مشکلات رواني اجتماعي مبتلايان به ديابت شيرين مشکلات شغلي مرتبط با ديابت شيرين روندهاي تشخيصي براي بيماري هاي دستگاه غدد آزمايش خون براي تيروئيد آزمايش خون براي تشخيص ديابت شيرين درمان عمومي براي بيماري هاي غدد مشکلات روانشناختي و شغلي بيماري هاي غدد مشکلات روانشناختي مشکلات مربوط به سبک زندگي مشکلات اجتماعي مشکلات شغلي در بيماران غدد معرفي بيمار بيمار اول بيمار دوم |
منابع:
Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com) |
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier |
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در سرفصل دوره |
مشخصات کلی دوره:
اطلاعات اجرایی دوره | ||||
عنوان | مدت به ساعت | تاریخ | نام مسئول برگزاری | محل برگزاری |
جنبه های روان شناختی – پزشکی بیماریهای معدي روده ای | 8ساعت | دکتر سعید ملیحی الذاکرینی | مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا |
اهداف آموزشی:
شناخت بیماری های معدی روده ای |
آشنایی با روندهای تشخیصی پزشکی و روان شناختی در بیماری های معدی روده ای |
آشنایی با درمان های پزشکی و روان شناختی بیماری های معدی روده ای |
سرفصل مطالب دوره:
بیماریهای دستگاه معدي روده ای کارکرد و ساختار طبیعی دستگاه معدي روده ای بیماریهای دستگاه گوارش بیماریهای دهان بیماریهای مری بیماریهای عمومی مری فتق هیاتال (فتق مری ؛ فتق دیافراگم ) بیماری ریفلاکس مری معدی (GERD) بیماریهای معده گاستریت اولسرپیتیک (زخم گوارش) انواع زخم های گوارشی علائم و عوارض بیماری زخم گوارش (اولسرپپتیک ) تشخیص بیماری اولسرپپتیک درمان بیماری اولسرپپتیک مسائل روانی اجتماعی در بیماری اولسرهای پپتیک مسائل شغلی در بیماری اولسرپپتیک بیماری های روده فتق (پارگی) بیماری التهابی روده (IBD) بیماری کرون (التهاب موضعی روده ) بیماری کولیت اولسراتیو درمان دارویی بیماری التهابی روده (IBD) درمان جراحی در بیماری التهابی روده (IBD) مسائل روانی اجتماعی در بیماری التهابی روده (IBD) مسائل شغلی در بیماری التهابی روده (IBD) دیورتیکولیت سندرم روده تحریک پذیر (IBS) (کولون اسپاسمی) علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) تشخیص سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مسائل روانی اجتماعی در سندرم روده تحریک پذیر (IBS) اثرات سندرم روده تحریک پذیر بر وضعیت شغلی بیماری های مربوط به ضمائم و ارگانهای کمکی دستگاه گوارش پانکراتیت (التهاب پانکراس یا لوزالمعده) التهاب کیسه صفرا (کله سیستیت ) هپاتیت هپاتیت ویروسی حاد هپاتیت A هپاتیت B هپاتیت C هپاتیت مزمن هپاتیت سمی سیروز شیوه های تشخیص عمومی بیماریهای دستگاه گوارش (معدی روده ای) بلع باریم (مطالعات مربوط به قسمتهای فوقانی دستگاه گوارش) |
منابع:
Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science(www.springer.com) |
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier |
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در سرفصل دوره |
مشخصات کلی دوره:
اطلاعات اجرایی دوره | ||||
عنوان | مدت به ساعت | تاریخ | نام مسئول برگزاری | محل برگزاری |
جنبه های روان شناختی – پزشکی بیماری های روماتوئیدی(پروتکل تشخیص و درمان) | 8 ساعت | دکتر سعید ملیحی الذاکرینی | مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا |
اهداف آموزشی:
شناخت بیماری های روماتوئیدی |
آشنایی با روندهای تشخیصی پزشکی و روان شناختی در بیماری های روماتوئیدی |
آشنایی با درمان های پزشکی و روان شناختی بیماری های روماتوئیدی |
سرفصل مطالب دوره:
بيماريهاي روماتوئيدي و خودايمني آرتريت روماتوئيد درمان طبي آرتريت روماتوئيد ورزش استراحت درمان دمايي كاردرماني و فيزيوتراپي داروها درمان جراحي آرتريت روماتوئيد موضوعات رواني اجتماعي در آرتريت روماتوئيد موضوعات شغلي در آرتريت روماتوئيد لوپوس اريتماتوز سيستميك درمان لوپوس ارتيماتوزسيستميك موضوعات رواني اجتماعي در لوپوس ارتيماتوزسيستميك موضوعات شغلي در لوپوس ارتيماتوزسيستميك نقرس نشانههاي نقرس درمان نقرس موضوعات شغلي در نقرس اسپونديليت آنكيلوزان درمان اسپونديليت آنكيلوزان موضوعات شغلي در اسپونديليت آنكيلوزان ساير بيماريهايي سيستم عضلاني ـ اسكلتي استئوميليت علل استئوميليت. درمان استئوميليت فيبروميالژي درمان فيبروميالژي موضوعات شغلي در فيبروميالژي رويههاي تشخيصي در بيماريهاي سيستم عضلاني ـ اسكلتي روئنت ژنوگرافي (راديوگرافي، اشعههاي X) آرتروگرافي (راديوگرافي از مفصل) ديسكوگرافي و ميلوگرافي آرتروسكوپي آرتروسنتز (كشيدن مايع مفصل) اسكن استخوان تصويربرداري رزونانس مغناطيسي توموگرافي كامپيوتري (توموگرافي محوري كامپيوتري، C.A.T اسكن و يا C.T اسكن). آزمايشات خون داروها اكسيژندرماني هايپرباريك فيزيوتراپي قالبها وسايل كمكي ارتوزها تراكشن (كشش) درمان جراحي موضوعات رواني اجتماعي در بيماريهاي سيستم عضلاني ـ اسكلتي موضوعات رواني موضوعات سبك زندگي موضوعات اجتماعي موضوعات شغلي در بيماريهاي سيستم عضلاني ـ اسكلتي مطالعات موردي مورد اول مورد دوم |
منابع:
Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com) |
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier |
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در سرفصل دوره |
مشخصات کلی دوره:
اطلاعات اجرایی دوره | ||||
عنوان | مدت به ساعت | تاریخ | نام مسئول برگزاری | محل برگزاری |
جنبه های روان شناختی – پزشکی بیماری های کلیه و مجاری ادراری | 8 ساعت | دکتر سعید ملیحی الذاکرینی | مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا |
اهداف آموزشی:
شناخت بیماری های کلیه و مجاری ادراری |
آشنایی با روندهای تشخیصی پزشکی و روان شناختی در بیماری های کلیه و مجاری ادراری |
آشنایی با درمان های پزشکی و روان شناختی بیماری های کلیه و مجاری ادراری |
سرفصل مطالب دوره:
اختلالات و بيماري هاي کليّه و مجاري ادرار ساختار و کارکردهاي طبيعي مجاري ادرار بيماري هاي کليّه و مجاري ادرار سيستيتيز (عفونت مجاري پائيني ادرار ) پيلونفريت وجود کلسيم در ادرار يا کليّه (سنگ کليّه ، سنگريزه در نفرون ها و سنگ در ادرار ) درمان سنگ کليّه سنگ برداري (ليتوتومي) سنگ شکني هيدرونفروز گلومرونفريت نفروز (سندرم نفروتيک ) بيماري کليّوي پلي سيستيک برداشتن نفرون با جراحي نارسايي کليّوي نارسايي حاد کليّه نارسايي مزمن کليّه (نارسايي کامل کليّه ) نشانه هاي بيماري نارسايي کامل کليّه درمان و مديريت نارسايي کامل کليّه ها پيوند کليّه ملاحضات روان شناختي در بيماري نارسايي کامل کليّه سبک زندگي بيماران مبتلا به نارسايي کامل کليّه پيامدهاي اجتماعي نارسايي کامل کليّه تبعات شغلي نارسايي کامل کليّه روندهاي تشخيصي در بيماري هاي کليّه و مجاري ادرار آزمايش ادرار کشت ادرار آزمايش نيتروژن اوره در خون کرتينين سرم آزمايش دفع کرتينين تصويربرداري از کليّه ، مجاري ادرار و مثانه (KUB) پيلوگرام داخل وريدي سيستوسکوپي پيلوگرافي بازگشتي بيوپسي کليّه ها آنژيوگرافي کليّوي پيامدهاي رواني اجتماعي و بيماري هاي کليّه و مجاري ادرار پيامدهاي روانشناختي اثرات بيماري هاي کليّوي و مجاري ادرار بر سبک زندگي پيامدهاي اجتماعي مشکلات شغلي مرتبط با بيماري هاي کليّه و مجاري ادرار مطالعات موردي بيمار اول بيمار دوم |
منابع:
Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com |
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier |
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در سرفصل دوره |
مشخصات دوره:
اطلاعات اجرایی دوره | ||||
عنوان | مدت به ساعت | تاریخ | نام مسئول برگزاری | محل برگزاری |
جنبه های روان شناختی – پزشکی سرطان(پروتکل تشخیص و درمان) | 8 ساعت | دکتر سعید ملیحی الذاکرینی | مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا |
اهداف آموزشی:
شناخت ساختار سرطان |
آشنایی روند های تشخیصی پزشکی و روان شناختی در سرطان |
آشنایی با درمان های پزشکی و روان شناختی سرطان |
سرفصل مطالب دوره:
سرطانها ساختار و کارکرد طبيعي سلول رشد و گسترش سرطان علتهاي سرطان انواع سرطان معاينات و آزمايش هاي عمومي در تشخيص سرطان آزمايش هاي راديوگرافيک (اشعه – X) جراحي تشخيصي بافت شناسي آندوسکوپي پزشکي هستهاي معاينات آزمايشگاهي درمان عمومي سرطانها روشهاي جراحي شيمي درماني پرتودرماني درمانهاي بيولوژيکي ايمني درماني هورموندرماني ژن درماني پيوند مغز استخوان سرطانهاي شايع و درمانهاي خاص سرطان دستگاه رودهاي – معده اي سرطان حنجره تشخيص سرطان حنجره درمان سرطان حنجره ملاحضات روانشناختي در سرطان حنجره پيامدهاي شغلي در سرطان حنجره سرطان ريه سرطان دستگاه عضلات اسکلتي سرطان دستگاه ادراري سرطان مغز يا نخاع سرطان هاي دستگاه لنفاوي بيماري¬ هاجکين لمفوماي غير هارجکين ميلوماي چندگانه سرطان خون (لوسمي) سرطان خون حاد سرطان خون مزمن سرطان پستان بازسازي پستان پيامدهاي روانشناختي در سرطان پستان سرطان مربوط به بيماريهاي زنان انواع سرطان بيماريهاي زنان پيامدهاي روانشناختي در سرطان بيماريهاي زنان سرطان پروستات سرطانهاي پوست پيامدهاي رواني اجتماعي در سرطان پيامدهاي روانشناختي پيامدهاي بيماري در سبک زندگي پيامد هاي اجتماعي پيامد هاي شغلي در سرطان مطالعات موردي بيمار اول بيمار دوم |
منابع:
Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com) |
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier |
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در سرفصل دوره |
مشخصات کلی دوره:
اطلاعات اجرایی دوره | ||||
عنوان | مدت به ساعت | تاریخ | نام مسئول برگزاری | محل برگزاری |
جنبه های روان شناختی – پزشکی بیماری های سیستم عضلانی – اسکلتی | 8 ساعت | دکتر سعید ملیحی الذاکرینی | مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا |
اهداف آموزشی:
شناخت بیماری های سیستم عضلانی – اسکلتی |
آشنایی با روندهای تشخیص بیماری های سیستم عضلانی – اسکلتی |
آشنایی با درمان های پزشکی بیماری های سیستم عضلانی – اسکلتی |
سرفصل مطالب دوره:
بيماريهاي سيستم عضلاني ـ اسكلتي ساختمان و كاركرد طبيعي سيستم عضلاني ـ اسكلتي سيستم اسكلتي انواع استخوان بافت هم بند مفاصل سيستم عضلاني بيماريهاي سيستم عضلاني ـ اسكلتي تروما شكستگيها در رفتگيها كوفتگيها كشيدگيها و پيچخوردگيها پارگيها صدمات ناشي از حركت بيش از حد و تكراري تاندونيت و تاندوسينوويت سندرم تونل كارپ درمان سندرم تونل كارپ موضوعات شغلي در سندرم تونل كارپ بيماريهاي دژنريتيو (تخريبي) استئوپروز عوامل خطر استئوپروز درمان پوكي استخوان استئوآرتريت (بيماري دژنريتيو مفصل) درمان استئوآرتريت موضوعات شغلي در استئوآرتريت درد پشت انواع درد پشت درد پايينپشت فتق يا پارگي ديسك (فتق هسته مركزي ديسك ) بيماري دژنريتيو (تخريبي) ديسك اسكوليوزيس تشخيص درد پشت درمان درد پشت موضوعات شغلي در درد پشت درد مزمن درد حاد و مزمن انواع درد مزمن داروها روشهاي غيرتهاجمي فيزيوتراپي مديريت استرس تصويرسازي هدايت شده آرميدگي مراقبه هيپنوتيزم پسخوراند زيستي گروههاي درد روشهاي تهاجمي طب سوزني بلوك كردن عصب روشهاي جراحي ـ عصبي آمپوتاسيون (قطع عضو) سطوح قطع عضو درمان از طريق قطع عضو پيوند مجدد عضو مصنوعي عوارض آمپوتاسيون (قطع عضو) موضوعات رواني ـ اجتماعي در قطع عضو موضوعات شغلي در قطع عضو |
منابع:
Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com) | |
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier | |
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در سرفصل دوره |
مشخصات کلی دوره:
اطلاعات اجرایی دوره | ||||
عنوان | مدت به ساعت | تاریخ | نام مسئول برگزاری | محل برگزاری |
جنبه های روان شناختی-پزشکی بیماری های پوستی(پروتکل تشخیص و درمان ) | 8 ساعت | دکتر سعید ملیحی الذاکرینی | مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا |
اهداف آموزشی:
آشنایی با روندهای تشخیصی پزشکی و روان شناختی در بیماری های پوستی |
آشنایی با درمان های پزشکی و روان شناختی بیماری های پوستی |
سرفصل مطالب دوره:
بیماریهای پوست و سوختگی ها کارکرد و ساختار طبیعی پوست بیماریهای پوست درماتیت (التهاب پوست) واکنش های آلرژیک پسوریازیس اثرات روانی اجتماعی پسوریازیس درمان پسوریازیس عفونت های پوست آکنه هرپس زوستر (زونا) درمان هرپس زوستر (زونا) سرطانهای پوست روشهای تشخیصی عمومی در بیماریهای پوستی بیوپسی پوست تکه برداری ها ، کشتها و اسمیرها تست پچ درمان عمومی بیماریهای پوست داروها پانسمانها و مرطوب کردن یا حمامهای درمانی پرتودرمانی (فتوتراپی) درم ابریژن (سایش پوستی) پیلینگ (لایه برداری) شیمیایی صورت جراحی پلاستیک و بازسازی مجدد پوست سوختگی ها انواع آسیب و جراحت سوختگی سوختگیهای گرمایی یا حرارتی سوختگی های شیمیایی سوختگی های ناشی از تابش اشعه سوختگی های الکتریکی سوختگی های استنشاقی عمق سوختگی شدت سوختگی درمان سوختگی مسائل روانی ـ اجتماعی در آسیب های ناشی از سوختگی مسائل شغلی در آسیب سوختگی مسائل روانی اجتماعی و شغلی در بیماریهای پوستی مسائل روان شناختی مسائل سبک زندگی مسائل اجتماعی مسائل شغلی مطالعات موردی مورد اول مورد دوم |
منابع:
Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com) |
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier |
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در سرفصل دوره |
مشخصات کلی دوره:
اطلاعات اجرایی دوره | ||||
عنوان | مدت به ساعت | تاریخ | نام مسئول برگزاری | محل برگزاری |
جنبه های رون شناسی – پزشکی بیماری های چشم و نابینایی(پروتکل تشخیص و درمان) | 8ساعت | دکتر سعید ملیحی الذاکرینی | مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا |
اهداف آموزشی:
شناخت ساختار دستگاه بینایی |
آشنایی با روندهای تشخیصی پزشکی و روان شناختی در بیماری های چشم و نابینایی |
آشنایی با درمان های پزشکی و روان شناختی بیماری های چشم و نابینایی |
سرفصل مطالب دوره:
نقش و ساختار طبیعی چشم تورم و عفونت های چشمی گلوکوم انواع گلوکوم • گلوکوم مزمن زاویه باز • گلوکوم حاد زاویه بسته درمان گلوکوم درمان گلوکوم مزمن زاویه باز • درمان گلوکوم حاد زاویه بسته -رتینوپاتی • رتینوپاتی دیابتی غیر تکثیر شونده • رتینوپاتی دیابتی تکثیر شونده · جدایی شبکیه پیگمنتوس شبکیه تخریب ماکولار فرایندهای تشخیصی برای بیماری های چشم آزمایش کامل چشم تونومتری گونیوسکوپی آزمایش افتالموسکوپی آنژیوگرافی فلورسن درمان و مدیریت بیماری های چشم و نابینایی عینک ها و لنزهای تماسی جراحی انکساری چشم ابزارهای مصنوعی و جایگزینی چشم ابزارهای کمکی و تسهیلات کم بینایی آموزش موقعیت یابی و حرکت کمک های حرکتی مسائل روانی اجتماعی در بیماری های چشم و نابینایی مسائل ویژه افراد نیمه بینا مسائل روان شناختی در بیماری های چشم و نابینایی مسائل سبک زندگی در بیماری های چشم و نابینایی مسائل اجتماعی برای افراد دچار بیماری های چشمی یا نابینایی مسائل شغلی برای افراد دچار بیماری های چشمی یا نابینایی مطالعه موردی مورد اول مورد دوم |
منابع:
Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com) |
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier |
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در سرفصل دوره |
مشخصات کلی دوره:
اطلاعات اجرایی دوره | ||||
عنوان | مدت به ساعت | تاریخ | نام مسئول برگزاری | محل برگزاری |
جنبه های روان شناختی – پزشکی بیماری های شنوایی(پروتکل تشخیص و درمان) | 8ساعت | دکتر سعید ملیحی الذاکرینی | مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا |
اهداف آموزشی:
شناخت دستگاه شنوایی |
آشنایی با روندهای تشخیصی پزشکی و روان شناختی در بیماری های شنوایی |
آشنایی با درمان های پزشکی و روان شناختی بیماری های شنوایی |
سرفصل مطالب دوره:
ساختمان و عملكرد طبيعي گوش گوش خارجي گوش مياني گوش دروني از دست دادن شنوايي و ناشنوايي بسامد و شدت صوت تعريف و طبقهبندي از دست دادن شنوايي علت و محل از دست دادن شنوايي طول مدت از دست دادن شنوايي و سن شروع درجه شنوايي از دست رفته علل از دست دادن شنوايي بيماريهاي گوش كه در از دست دادن شنوايي نقش دارند. بيماريهاي گوش خارجي بيماريهاي گوش مياني سوراخشدگي پرده صماخ اوتيت مياني ماستوئيديت اوتواسكلروزيس بيماريهاي گوش دروني لابيرنتيت وزوز گوش بيماري منير ضربه يا بيماري پيرگوشي بيماريهاي سيستم دهليزي روشهاي تشخيصي تشخيص از دست دادن شنوايي معاينه فيزيكي آزمايش شنواييسنجي اوديومتري هوايي با تن خالص اوديومتري هدايت استخواني اوديومتري گفتاري اوديومتري مقاومت صوتي الكتروكوكلئوگرافي آزمايش پاسخ حس شنوايي ساقه مغزABR آزمايش انتشار اتوآكوستيك ارزشيابي سيستم دهليزي (اختلالات تعادل) درمان از دست دادن شنوايي و ناشنوايي روشهاي جراحي ميرينگوتومي ماستوئيدكتومي ترميم گوش مياني (تيمپانوپلاستي) برداشتن استخوان ركابي (استاپدكتومي) وسايل و مساعدتها در از دست دادن شنوايي • ناشنوايي حسي ـ عصبي شديد تا متوسط باشد. • عدم فايده يا فايده كم از وسايل كمك شنوايي وجود داشته باشد. • ناشنوايي بعد از تكلم ايجاد شده باشد. • از نظر انگيزشي و روانشناختي مناسب درون كاشت باشد. سمعك وسايل تلفني وسايل نمايش ارتباط از راه دور وسايل كمكشنوايي سيستمهاي سخت (سيستم گوش دادن شخصي ) سيستمهاي وسيع • سيستمهاي مدار بسته شنوايي • سيستمهاي FM • سيستمهاي مادون قرمز سرويسهاي شرح تصوير و آدابتورهاي شرح از راه دور وسايل هشداردهنده گفتارخواني (لبخواني ) زبان اشاره مترجمين موضوعات رواني اجتماعي در از دست دادن شنوايي ناشنوايي و فرهنگ ناشنوا موضوعات روانشناختي در از دستدادن شنوايي موضوعات سبك زندگي در از دست دادن شنوايي موضوعات اجتماعي در از دست دادن شنوايي موضوعات شغلي در از دست دادن شنوايي مطالعات موردي مورد اول مورد دوم |
منابع:
Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com) |
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier |
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در سرفصل دوره |
آشنایی با آزمون ررشاخ – سیستم کلاپفر (اجرا ، نمره گذاری و تفسیر)
آزمون ررشاخ از گروه آزمون های فرافکن می باشد که در کارگاه معرفی شده، این آزمون طبق سیستم کلاپفر آموزش داده می شود. در این دوره، ابتدا به معرفی و سپس نحوه اجرای آزمون پرداخته می شود. گام بعدی، نحوه نمره گذاری و در نهایت تفسیر آزمون می باشد.
ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره |
تاریخچه ررشاخ |
اجرای آزمون ررشاخ مطابق با نظام کلاپفر |
نمره گذاری و تعریف پاسخ |
نمره گذاری و تشخیص مکان و محل ادراک، تعیین کننده ها، محتوا و پاسخ های رایج و ابتکاری، و نمره گذاری برای درجه بندی شکل و طراز |
آشنایی با کاربرد جداول و برگه پیشینه فردی |
تفسیر و تحلیل پاسخ ها |
ارزیابی و تشخیص اضطراب و اختلالات اضطرابی با تاکید بر مبانی زیستی – روانی
اضطراب، هم به عنوان یک پدیدة غیربالینی ولی مداخله گر و هم به عنوان یک پدیدة بالینی مورد توجه متخصصان حوزة سلامت روان بوده است. از آنجا که اضطراب با سایر اختلالات همبودی بالایی دارد دانستن در مورد چگونگی تشخیص مداخله در زمینه اضطراب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بر همین اساس، در دوره آموزشی فوق الذکر به معرفی انواع اضطراب، تشخیص افتراقی، و علائم بالینی و پیش بالینی آن پرداخته می شود. بدلیل اهمیت مباحث نوروسایکولوژیک در اختلالات اضطرابی، اضطراب از این دیدگاه نیز مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت به معرفی انواع روش های درمانی در این زمینه پرداخته می شود.
ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره |
تاریخچه |
طبقه بندی اختلالات اضطرابی طبق 5MSD |
مدارهای عصبی ترس و اضطراب |
ویژگی های اضطرابی و مزاج ها |
نوروسایکولوژی بیماری های روانی |
روش های درمانی مؤثر در اختلالات اضطرابی |
آشنایی با رواندرمانی فرا شناختی
در طول روز، افکار زیادی از سر انسان می گذرد. مشکل زمانی پدیدار می شود که فکری بیاید، بماند، مدام تکرار شود و نرود و یا فکری به حال خود رها شود. عامل اصلی این وضعیت، فرایند گزینش و سبک های کنترل فکر است که به فراشناخت وابسته است. درنتیجه اهمیت فراشناخت در امر درمان، در این دوره آموزشی مواردی از قبیل کلیاتی در زمینه رواندرمانی فراشناخت، نظریه ها اصول درمانی و موارد پرکاربرد استفاده از رواندرمانی فراشناختی آموزش داده می شود.
ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره |
کلیات رواندرمانی فراشناختی |
نظریه های پایه در رواندرمانی فراشناختی |
آموزش اهداف رواندرمانی فراشناختی |
آموزش مهارتهای هشتگانه رواندرمانی فراشناختی |
کلیات رواندرمانی فراشناختی |
نظریه های پایه در رواندرمانی فراشناختی |
آموزش اهداف رواندرمانی فراشناختی |
نشانه شناسی اختلالات روانی
هر دانشجوی روان شناسی، برای کار حوزه بالینی و پژوهشی در حیطه روان شناسی، به زبان روان شناسی مسلط باشد. نشانه شناسی، همان زبان علم روان شناسی است که دانستن و تسلط بر آن، ضروری است. در این دوره آموزشی، انواع نشانه هایی که در هر اختلال مطرح است آموزش داده می شود و هم چنین، نحوه کاربرد این نشانه ها در مصاحبه بالینی و رسیدن به تشخیص مطرح می گردد.
ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره |
مقدمه |
تعریف نشانه ها |
تعریف علائم بالینی |
نشانه شنای بیماری های روانی براساس 5MSD |
تعریف روان رنجوری و روان پریشی |
نشانه های اختلال در ادراک |
نشانه های اختلال در تفکر |
نشانه های اختلال در هیجان |
ارزیابی نوروسایکولوژیک
آشنایی با مبانی نوروسایکولوژیک، و متعاقب آن، ارزیابی نوروسایکولوژیک هم در زمینه دارودرمانی و هم رواندرمانی از اهمیت بسزایی برخوردار است. شناخت چگونگی عملکرد دستگاه عصبی می تواند مارا به سمت روش های درمانی پیش ببرد که بر این عملکردها اثرگذار هستند و تأثیر بسزایی در روند بهبودی مراجع دارند. به همین علت، کارگاهی در زمینه ارزیابی نوروسایکولوژیک طراحی شده که در آن به معرفی مبانی نورو سایکولوژیک، ساختارهای عصبی مغز، سازمان دستگاه عصبی، اثرات داروها و هورمون ها بر رفتار و ابزارهای تصویر برداری از فعالیت های مغز پرداخته می شود.
ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره |
آموزش مبانی نوروسایکولوژیک |
خاستگاه مغز و رفتار انسان |
ساختار و عملکرد دستگاه عصبی |
ساخت، فعالیت الکتریکی و ارتباط بین نورون ها |
تصویر برداری از فعالیت های مغز |
تاثیر داروها و هورمون ها بر رفتار |
سازماندهی دستگاه حسی و حرکتی |
عملکرد نئو کورتکس (لوب های پس سری، آهیانه و گیجگاهی) |
مبانی نظری و راهنمای عملی آزمون وکسلر کودکان
ارزیابی توانایی های شناختی کودکان امری است که به وفور به آن پرداخته می شود. آزمون وکسلر نیز از جمله آزمون های شناختی می باشدکه دارای آزمون های فرعی می باشد که ماده های هر آزمون به ترتیب دشواری مرتب شده اند. این دوره باعنوان مبانی نظری و راهنمای عملی آزمون وکسلر کودکان برگزار می گردد که در آن به معرفی آزمون، نحوه اجرا و شیوه های تفسیر آزمون وکسلر کودکان پرداخته می شود.
ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره |
مقدمه و تعریف آزمون وکسلر |
آموزش شرایط اجرای آزمون وکسلر |
آموزش نحوه اجرای آزمون وکسلر |
آموزش خرده مقیاس های آزمون وکسلر به تفکیک |
آموزش نحوه تفسیر آزمون وکسلر |
آموزش موارد کاربرد آزمون وکسلر |
مقدمه و تعریف آزمون وکسلر |
آموزش شرایط اجرای آزمون وکسلر |
عنوان کارگاه
مبانی نظری و راهنمای عملی آزمون وکسلر کودکان
آشنایی با انواع ضربه های مغزی، نشانه های بالینی، ویژگی های ضربه مغزی، و ارزیابی ساختاری مورد استفاده درزمینه تشخیص ازجمله مطالبی است که در این کارگاه به آن ها پرداخته می شود. بعلاوه، آشنایی با انواع روش های ارزیابی شناختی پس از ضربه های مغزی و نحوه کاربرد روش های ارزیابی شناختی، و مقیاس اغمای گلاسکو و ارزیابی شناختی اولیه رانکولوس آمیگوس و بندر گشتالت نیز ازجمله اهداف این دوره آموزشی می باشد. در نهایت، به معرفی انواع مداخلات درمانی ضربه های مغزی پرداخته می شود.
ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره |
مقدمه و تعریف ضربه مغزی |
طبقه بندی ضربه های مغزی (محل ضربه، شدت ضربه و…) |
معرفی نشانه های بالینی ضربه مغزی |
معرفی ارزیابی ساختاری (آناتومیک) برای تشخیص ضایعات مغزی |
معرفی انواع روش های ارزیابی شناختی پس از ضربه مغزی و نحوه کاربرد این روش ها |
معرفی مقیاس اغمای گلاسکو و ارزیابی شناختی اولیه رانکولوس آمیگوس و بندر گشتالت |
معرفی مداخلات درمانی ضربه های مغزی |
مقدمه و تعریف ضربه مغزی |
عنوان کارگاه
مبانی نظری و راهنمای عملی آزمون بندرگشتالت
آزمون بندرگشتالت یک آزمون دیداری – حرکتی است. هدف از اجرای این آزمون، درکودکان و بزرگسالان متفاوت است. در کودکان هدف تعیین درجه رشد یا عقب ماندگی فعالیت های دیداری – حرکتی ترسیم و اختلالات هیجانی است و در بزرگسالان، تشخیص ضایعات مغزی یا برخی از موارد اختلالات روانی است. در نتیجه هدف از اجرای کارگاه مبانی نظری و راهنمای عملی آزمون بندرگشتالت ، معرفی آزمون فوق و نحوه اجرا، نمره گذاری و تفسیر آزمون بندر گشتالت می باشد.
ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره |
مقدمه و تاریخچه |
معرفی آمون بندرگشتالت و شرایط اجرای آزمون |
معرفی شاخص های آزمون بندرگشتالت |
نمره گذاری آزمون بندرگشتالت |
تفسیر آزمون بندر گشتالت |
مقدمه و تاریخچه |
معرفی آمون بندرگشتالت و شرایط اجرای آزمون |
معرفی شاخص های آزمون بندرگشتالت |
عنوان کارگاه
تشخیص و روش های درمان اختلال نقص توجه بیش فعالی
هدف از برگزاری کارگاه حاضر، آموزش تشخیص و درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی می باشد، که در راستای این هدف، به معرفی ویژگی ها و مشکلات و روش های آموزشی و درمانی این کودکان پرداخته می شود. هم چنین، کارآموزان در پایان، به ارائه مدلی جهت مداخله درمانی می پردازند که در نتیجه آن، بتوانند در شرایط درمانی و در مواجهه با کودکان فوق، یک طرح درمانی بنویسند و اجرا کنند.
ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره |
مقدمه وتعریف اختلال نقص توجه بیش فعالی |
سبب شناسی اختلال نقص توجه بیش فعالی |
روش های تشخیص اختلال نقص توجه بیش فعالی |
خصوصیات بالینی اختلال نقص توجه بیش فعالی |
تشخیص افتراقی هم ابتلایی ها با اختلال نقص توجه بیش فعالی |
مداخلات درمانی برای اختلال نقص توجه بیش فعالی |
برنامه ریزی و طرح مداخله برای اختلال نقص توجه بیش فعالی |
عنوان کارگاه
تشخیص و درمان نارساخوانی
اختلال نارساخوانی یک سندرم اختصاصی ناتوانی یادگیری است که در آن توانایی قبلی خواندن مختل می شود. آشنایی با این سندرم، دانستن ویژگی های کودکان نارساخوان ، مداخلات درمانی و در نهایت دادن طرح درمان، از مواردی است که در کارگاه تشخیص و درمان نارساخوانی به آن ها پرداخته می شود.
ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره |
مقدمه |
تعریف اختلالات نارساخوانی و تشخیص افتراقی |
اختلالات همبود با اختلال نارساخوانی |
ارزیابی و تشخیص دانش آموزان مبتلا به اختلال نارساخوانی |
غربالگری و تشخیص افتراقی انواع دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی براساس ضابطه های تشخیصی 5MSD |
انواع مداخلات آموزشی،ترمیم و درمانی |
برنامه ریزی و طرح مداخله براساس انواع نارساخوانی |
عنوان کارگاه
مقاله نویسی
مطالعات نظامدار نقد و بررسی (مقالات مروری) به تلفیق و ترکیب اطلاعات حاصل از پژوهش های انجام شده می پردازد و هدف آن ارائه راه حل هایی برای مشکلات موجود در شرایط بالینی و رهنمودهایی برای آموزش و پژوهش های علاقه مندان می باشد. برای رسیدن به چنین هدفی، آشنایی با چاچوب مقاله نویسی به روش علمی، نحوه گردآوری مطالب، شناختن انواع مقالات علمی و هم چنین، چگونگی نگارش مقالات علمی، حائز اهمیت است که در کارگاه معرفی شده، به این موارد پرداخته می شود.
ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره |
مقدمه و تعریف مقالات نقد وبررسی (مروری) نظام دار |
تفاوت مطالعات پژوهشی ونقد و بررسی |
انواع مطالعات نقد و بررسی |
دسترسی به منابع و مآخذ(شیوه های جستجو کردن) |
نحوه نگارش مقاله از پیش نویس تا نسخه نهایی |
ارزیابی تحلیلی مطالعات نقد و بررسی نظامدار(مروری) |
مشکلات مطالعات نقد وبررسی نظامدار |
مقدمه و تعریف مقالات نقد وبررسی (مروری) نظام دار |
عنوان کارگاه
پروپوزال نویسی
طرح تحقيق، مهم ترين و اصلي ترين بخش يك كار تحقيقي و پژوهشي است، طرح تحقيق ( Proposal) اصل تحقيق نيست، بلكه طرح اوليه و طرح پيشنهادي تحقيق است. پژوهشگري كه قصد تحقيق دارد، ابتدا بايد براي پژوهش مورد نظر خود طرح تحقيق بنويسد. طرح تحقيق در واقع نقشه انجام تحقيق است و راهنماي محقق براي عملياتي كردن و اجراي تحقيق است . برای رسیدن به این هدف، ابتدا باید موضوع مناسبی را انتخاب کرد، سپس با تسلط بر روش های جستجوی موضوع به تکمیل بیان مسئله و پیشینه تحقیق پرداخت و همچنین، طرح سئوالات و فرضیات تحقیق را از نظر دور نداشت.
ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره |
انتخاب موضوع |
تکمیل بخش بیان مسئله و پیشنیه تحقیق |
روش های جستجوی موضوع |
تدوین فرضیات و سئوالات پژوهش |
نحوه نگارش تعاریف عملی و نظری |
نحوه تعیین جامعه و نمونه و روش های نمونه گیری |
نحوه نگارش منابع پژوهش |
انتخاب موضوع |
شرح تفصیلی و سرفصل محتوایی دوره جامع کارگاه های تخصصی آسیب شناسی روانی (براساس دی اس ام 5) در مرکز روانشناسی و مشاوره سیمیا
1-اختلالات رشدی – عصبی
Neurodevelopmental Disorders
ناتوانی های عقلانی: ۱- ناتوانی عقلانی ( اختلال عقلانی رشدی) ۲- تاخیر رشدی کلی ۳- ناتوانی عقلانی نامشخص
اختلالات ارتباط: ۱- اختلال زبان ۲- اختلال صدای گفتار ۳- اختلال فصاحت گفتار (لکنت زبان) ۴- اختلال ارتباط اجتماعی(عملی)۵-اختلال ارتباط نامشخص
اختلال طیف اوتیسم
اختلال کاستی توجه/بیش فعالی : ۱- اختلال کاستی توجه/بیش فعالی ۲- اختلال کاستی توجه/بیش فعالی مشخص دیگر
اختلال یادگیری خاص
اختلال حرکتی : ۱- اختلال هماهنگی رشدی ۲- اختلال حرکات قالبی ۳-اختلالات تیک ۴- اختلال تیک مشخص دیگر ۵- اختلال های رشدی عصبی دیگر
۲–اختلالات طیف اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روان پریش
Schizophrenia Spectrum and Other Psychotic Disorders
- اختلال اسکیزوتایپی(شخصیت
- اختلال هذیانی
- اختلال روانپریشی کوتاه مدت
- اختلال اسکیزوفرنیفرم
- اسکیزوفرنی
- اسکیزوافکتیو
- اختلال روانپریشی ناشی از مواد/دارو
- اختلال روانپریشی ناشی از بیماری جسمی
- کاتاتونی: الف) کاتاتونی مرتبط با سایر اختلالات روانی ب) کاتاتونی ناشی از بیماری جسمی ج) کاتاتونی نامشخص
- سایر اختلال های طیف اسکیزوفرنیا و اختلال های روان پریشی دیگر
- اختلال طیف اسکیزوفرنیا نامشخص و سایر اختلال های سایکوتیک
۳–اختلالات دوقطبی و اختلالات مربوط
Bipolar and Related Disorders
- اختلال دو قطبی نوع ۱
- اختلال دو قطبی نوع ۲
- اختلال ادواری خو
- اختلال دو قطبی ناشی از مواد / دارو
- اختلال دو قطبی ناشی از بیماری های جسمانی
- اختلال های دو قطبی و مرتبط مشخص دیگر
- اختلال های دوقطبی و مرتبط نامشخص
۴–اختلالات افسردگی
Depressive Disorders
- اختلال بی نظمی خلق مخرب
- اختلال افسردگی اساسی
- اختلال افسردگی پایدار
- اختلال ملال پیش از قاعدگی
- اختلال افسردگی ناشی از مواد/دارو
- اختلال افسردگی ناشی از دیگر بیماری های جسمی
- اختلال افسردگی مشخص دیگر
- اختلال افسردگی نامشخص
۵–اختلالات اضطرابی
Anxiety Disorder
- اختلال اضطراب جدایی
- لالی انتخابی
- فوبی خاص
- فوبی اجتماعی
- اختلال وحشتزدگی
- آگورافوبیا
- اختلال اضطراب فراگیر
- اختلال اضطرابی ناشی از مواد/دارو
- اختلال اضطرابی ناشی از بیماری جسمی دیگر
- اختلال اضطرابی مشخص دیگر
- اختلال اضطرابی نامشخص
۶–اختلال وسواس فکری – عملی و اختلالات مرتبط
Obsessive-Compulsive and Related Disorders
- اختلال وسواس فکری – عملی
- اختلال بد شکلی بدن
- اختلال احتکار ( ذخیره کردن )
- اختلال کندن مو
- اختلال کندن پوست
- اختلال وسواس و اختلالات مرتبط با آن ناشی از مواد/دارو
- اختلال وسواس و اختلالات مرتبط با آن ناشی از بیماری جسمی دیگر
- اختلال وسواس و اختلالات مرتبط مشخص دیگر
- اختلال های وسواس فکری عملی نامشخص
۷–اختلالات مرتبط با آسیب و عوامل استرس زا
Trauma – and Stressor – Related Disorder
- اختلال دلبستگی واکنشی
- اختلال آمیختگی اجتماعی بازداری نشده
- اختلال استرس پس از سانحه (شامل اختلال استرس پس از حادثه برای کودکان ۶ ساله و کمتر )
- اختلال استرس حاد
- اختلالات سازگاری
- اختلالات مرتبط با آسیب مشخص دیگر
- اختلال های استرس زا و آسیب زا نامشخص
۸–اختلالات تجزیه ای ( گسستی )
Dissociative Disorders
- اختلال هویت تجزیه ای
- یادزدودگی تجزیه ای
- اختلال مسخ شخصیت/مسخ واقعیت
- اختلال تجزیه ای مشخص دیگر
- اختلال گسستی نامشخص
۹–اختلالات علایم جسمانی و اختلالات مرتبط
Somatic Symptom and Related Disorders
- اختلال علایم جسمانی
- اختلال اضطراب بیماری
- اختلال تبدیلی(اختلال علایم عصب کارکردی)
- عوامل روانی تاثیر گذار در سایر بیماری های جسمی
- اختلال ساختگی (شامل اختلال ساختگی تحمیل شده بر خود، اختلال ساختگی تحمیل شده بر دیگری )
- نشانه ی جسمانی و اختلال مربوط مشخص دیگر
- اختلال های علایم جسمانی نامشخص
۱۰–اختلالات تغذیه و خوردن
Feeding and Eating Disorders
- هرزه خواری (پیکا)
- اختلال نشخوار
- اختلال مصرف غذای دوری جو / محدود کننده غذا
- بی اشتهایی عصبی
- پرخوری عصبی
- اختلال پرخوری
- اختلال تغذیه و خوردن مشخص دیگر
- اختلال های خوردن و تغذیه نامشخص
۱۱–اختلالات دفع
Elimination Disorders
- بی اختیاری ادرار
- بی اختیاری دفع
- اختلال دفع مشخص دیگر
- اختلال دفعی نامشخص
۱۲–اختلالات خواب – بیداری
Sleep – Wake Disorders
- اختلال بی خوابی
- اختلال پرخوابی
- حمله ی خواب ( narcolepsy )
- اختلالات خواب مرتبط با تنفس: الف) تنفس سطحی وقفه تنفسی ب) وقفه تنفس مرکزی در خواب ج) هیپوونتیلاسیون مرتبط با خواب
- اختلال ریتم شبانه روزی خواب و بیداری
- اختلال انگیختگی خواب بدون حرکات سریع چشم
- اختلال کابوس
- اختلال رفتار خواب با حرکات سریع چشم
- سندرم پاهای بی قرار
- اختلال خواب ناشی از مواد/دارو
- اختلال خواب – بیداری مشخص دیگر
- اختلال پر خوابی مشخص دیگر
- اختلال بی خوابی مشخص دیگر
۱۳–اختلالات جنسی
در راهنمای جدید، این طبقه ،به سه طبقه تشخیصی مجزاتقسیم می شود.
۱– کژکاری های جنسی
۲– ملال جنسی
۳– نابهنجاری های جنسی
کژکاری های جنسی
Sexual Dysfunctions
- تاخیر انزال
- اختلال نعوظی
- اختلالات ارگاسمی در زن
- اختلال علاقه / برانگیختگی جنسی در زن
- اختلالات درد / دخول تناسلی – لگنی
- اختلال میل جنسی کم کار در مرد
- انزال زودرس
- کژکاری جنسی ناشی از مواد/دارو
- کژکاری جنسی مشخص دیگر
ملال جنسیتی
Gender Dysphoria
- اختلال ملال جنسی درکودکان
- اختلال ملال جنسی در نوجوانان و بزرگسالان
- ملال جنسیتی مشخص دیگر
نابهنجاری های جنسی
Paraphilic Disorders
- اختلال تماشاگری جنسی
- اختلال عورت نمایی
- اختلال مالش دوستی
- اختلال مازوخیسم جنسی
- اختلال سادیسم جنسی
- اختلال بچه بازی
- اختلال یادگارپرستی
- اختلال مبدل پوشی
۱۴–اختلالات اخلالگر ، کنترل تکانه و سلوک
Disruptive, Impulse-Control and Conduct Disorders
- اختلال نافرمانی و لجبازی
- اختلال انفجاری متناوب
- اختلال آتش افروزی
- دزدی بیمارگون
- اختلال سلوک
- اختلال اخلالگر ، کنترل تکانه و سلوک مشخص دیگر
۱۵–اختلالات اعتیاد آور و اختلالات مرتبط با مواد
Substance-Related and Addictive Disorders
تنهارفتار اعتیادی غیر مصرفی که در این طبقه تشخیصی قرارگرفته است: قماربازی
سایر اختلالات این طبقه، در سه دسته کلی طبقه بندی شده اند :
- اختلالات مصرف مواد
- مسمومیت مواد
- اختلالات ترک مواد
۱۶–اختلالات عصبی – شناختی
Neurocognitive Disorders
این طبقه تشخیصی، در راهنمای جدید،به سه دسته گسترده:
- دلیریوم
- اختلال عصبی- شناختی عمده
- اختلال عصبی- شناختی خفیف
۱۷–اختلالات شخصیت
Personality Disorders
اختلال شخصیت کلی
اختلالات شخصیت خوشه A : پارانویید – اسکیزوئید – اسکیزوتایپی
اختلالات شخصیت خوشه B: ضد اجتماعی – مرزی – نمایشی – خودشیفته
اختلالات شخصیت خوشه C: اجتنابی – وابسته – وسواسی
مدل دی اس ام برای ابعاد و خصایص شخصیتی مختل و ناسازگار